امروز: 21 اردیبهشت 1403 ساعت: 00:29

[secondary_title]

پر تردد ترین مسیر به شهر اولین ها چشم انتظار تامین اعتبار

به گزارش پان (آنزان آنلاین)

جاده اهواز به مسجدسلیمان که به جاده مرگ معروف است به طول ۱۲۰ تا ۱۲۵ کیلومتر محور مواصلاتی بین شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا است، که به خاطر استاندارد نبودن و همچنین عرض کم جاده بعضا به صورت ماهیانه باعث چند تصادف منجر به جرح و فوت می گردد و جان همشهریان و هموطنان عزیزمان را می گیرد.
گفتنیست جاده کنونی اهواز مسجدسلیمان به دلیل داشتن نقاط حادثه خیز فراوان و دو طرفه بودن در بیشتر مسیر یکی از پرخطر ترین و ناامن ترین جاده های کشور محسوب می گردد طرح احداث جاده میانبر که قرار بود جایگزین محور نا ایمن فعلی شود از چندین سال پیش آغاز شده است اما به دلیل مشکلاتی چون مشکلات زیست محیطی و تامین بودجه، متاسفانه احداث این جاده میانبر از سال ۸۶ تاکنون عملیاتی نشده است. منوچهر رحمانی مدیرکل وقت راه و شهرسازی خوزستان نیز در همان زمان اظهار کرد احداث این جاده منجر به کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر پرتردد اهواز مسجدسلیمان و به تبع آن کاهش زمان سفر شهروندان خواهد شد.
این جاده میانبر بیش از ۱۵ سال است که بعنوان یک ضرورت و مطالبه بر حق مردم به صورت مقطعی و یا با پرداخت معوقات تامین اعتبار می‌شد و در مواردی آنقدر با تعلل پیش می رفت که گویا پروژه در مسیر عملیاتی شدن نیست، اجرای حدود ۱۰ کیلومتر از این پروژه در مسیر زیستگاه حیوانات وحشی است که با پیشنهاد اجرای زیرگذر عبور حیوانات و دیوار کشی طرفین جاده در آن محدوده باعث تضمین حیات آنها می شود. موضوع زیستگاه قابلیت تعامل و اخذ مجوز را دارد که با پیگیری های صورت گرفته و طرح پیشنهاد ها،  نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰  اعلام کرد که مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شده است.
در نهایت ماه جاری  محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه تامین اعتبار از دو محل برای تکمیل عملیات چهاربانده کردن این محور انجام شده است، اضافه کرد: یک‌هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل باند دوم محور اهواز-مسجدسلیمان-اندیکا در نظر گرفته شده که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تامین شود.(پیش از این رئیس جمهور در سفر مورخ ١۴٠٠/٠۵/٠۶ به استان خوزستان، مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای احداث و تکمیل باند دوم این محور مصوب نموده بودند).
وی بیان کرد: علاوه بر تامین قیر رایگان تا سال ۱۴۰۳، ۱۰۰ میلیارد تومان باید در قالب مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری و از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اختصاص یابد که بدون شک با تامین این میزان اعتبار، اجرای این طرح تسریع خواهد شد.
خانچی درباره ساخت تونل در جاده مسجدسلیمان گفت: کار‌های مربوط به این جاده که قرار است از نفت سفید تا مسجدسلیمان ساخته شود، در حال انجام است و برنامه اجرایی آن در آینده اعلام می‌شود.
مطالبه به حق مردم مسجدسلیمان لالی و اندیکا در چند دهه اخیر کوتاه کردن مسیر دسترسی به مرکز استان با احداث یک محور جایگزین امن و کم خطر بوده است که بتواند به خروج مسجدسلیمان از بن بست فعلی نیز کمک کند. تکمیل ساخت این جاده و اتمام این پروژه علاوه بر ایمنی باعث رونق اقتصادی شهر مسجدسلیمان نیز می گردد.
از جمله مزایای خروج شهری از بن بست می توان به جاذبه گردشگری آن شهر اشاره کرد که با ورود هر گردشگر فرصت های شغلی بسیاری به وجود می آید و ایجاد فرصت شغلی یعنی رونق اقتصادی شهر بنابراین پر واضح است با گسترش این صنعت پاک می توان به رونق اقتصادی کمک کرد به گفته نماینده مردم مسجدسلیمان ضریب بیکاری در مسجدسلیمان ۴۳ درصد است که توسعه گردشگری در تحول وضعیت معیشتی مردم موثر خواهد بود.
شهر مسجد سلیمان با جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان در شمال شرق استان خوزستان و در ۱۲۵ کیلومتری اهواز واقع شده است.

نگارنده:مرضیه فردی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار