امروز: 23 اردیبهشت 1403 ساعت: 07:04

[secondary_title]

قطار پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان دزفول به ایستگاه آخر رسید

به گزارش پان (آنزان آنلاین) و به نقل از خبرگزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی:

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر ضرورت توجه به محتوای تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: محتوای تئاتر کودک باید مطابق با فرهنگ و اعتقادی ما باشد تا بتوانیم نسلی خوب تربیت کنیم.

عبدالله افرازه شهاوند از افرادی که زمینه را برای تعلیم و تربیت بیشتر کودکان و ارایه هنر تئاتر فراهم کردند قدردانی کرد.
وی با اشاره به وضعیت غزه افزود: بیش‌از پنج هزار کودک طی ۲ ماه اخیر در غزه جان خود را از دست دادند و جسم پاک یکهزار و ۷۰۰ کودک نیز زیر آوار مانده است.معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با آرزوی بازگشت نشاط بین کودکان غزه گفت: ملت‌ها در جریان جنایات رژیم صهیونیستی بیدارند که امیدواریم دولت‌ها نیز بیدار شوند و این موضوع به سرعت تعیین تکلیف شود.

شهاوند درخصوص برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول بیان کرد: این جشنواره تئاتر به دلیل تاثیرگذاری و نقشی که ایفا می‌کند، یکی از جشنواره‌های ارزشمند است.
وی از کودکان و نوجوانان به عنوان نسل بنیادین و جامعه ساز کشور یاد کرد و افزود: اگر بتوانیم در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی براساس اعتقادات دینی با هنر تئاتر گام برداریم، می‌توانیم قشر فرهیخته‌ای تربیت کنیم.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه لازمه تاثیرگذاری و فرهنگ سازی ارائه اثری ماندگار است، گفت: تاثیر شیوه‌های هنری در حوزه تعلیم و تربیت در کودکان در بین سایر اقشار بیشتر است و تاثیر بسزایی در زندگی فردی و تعاملات اجتماعی آنها دارد و موجب اعتماد به نفس آنها می‌شود.
وی نمایشنامه نویسی را از ارکان مهم تئاتر کودک دانست و افزود: نباید فرصت‌ها را با محتوای منفی از دست بدهیم از این رو نمایشنامه نویسان باید در این خصوص توجه لازم را داشته باشند.
شهاوند به نمایشنامه نویسان توصیه کرد در پرورش هنری مراقب محتوای منفی باشند تا آنچه مطابق با فرهنگ بومی و اعتقادی ما نیست به کودکان و نوجوان تزریق نشود.
وی اضافه کرد: شخصیت‌هایی که در تئاتر مطرح می‌شوند باید متناسب با شخصیت‌های معاصر باشند ضمن اینکه سوژه‌های تخیلی که به آنها پرداخته می‌شود نیز متناسب با شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی باشد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: متاسفانه در غنی سازی اوقات فراغت در کودکستان‌ها و فیلمسازی صرفا نگاه سرگرمی وجود دارد در حالی که باید متناسب با ذهن و شخصیت کودکان باشد تا بتوانیم نسل بنیادین و جامعه ساز را به خوبی تربیت کنیم.

مجید منادی  افزود: دست اندرکاران این جشنواره با انگیزه، تعهد و دلسوزی در پی برگزاری این جشنواره ملی بودند و تلاش شبانه روزی آنها باعث شد آنچه در خور این جشنواره ملی است، محقق شود.
وی ادامه داد: امروز پانزدهمین دوره جشنواره برگزار شد که امید است تلاش شود این جشنواره با قوت بیشتری تداوم یابد و با ورود به فصل جدیدی از فعالیت سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی همت، انگیزه و علاقه لازم وجود دارد، گفت: باید در گام نخست از کشورهای همسایه دعوت شود و در گام‌های بعدی با حضور دیگر کشورها این جشنواره برگزار شود .

جنایات غزه با زبان کودکانه برای آنها اطلاع‌رسانی شوند
منادی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه بیان کرد: امروز در شرایطی هستیم که برای کودکان جشنواره برگزار می‌کنیم ولی در گوشه‌ای دیگر از کره خاکی کودکان هر روز پرپر می‌شوند.
وی مقاومت مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس را یادآور شد و افزود: نمی‌توان کودکان را از شرایط روز دنیا بی‌اطلاع نگه داشت؛ باید با زبان کودکی مسائل را به آنها مطرح کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری امروز یک چالش جدی دارند که این جشنواره تا حدی توانست این چالش را برطرف کند؛ باید دید مخاطب و اثرگذاری برنامه‌های هنری در برنامه‌های فرهنگی و هنری چه میزان بوده است.

وی با تاکید بر لزوم مخاطب پسند و اثرگذار بودن برنامه‌های فرهنگی هنری افزود: لازم است برای تحقق این هدف راهکارهای عملی ارائه شود تا مرجعیت فکری و هنری بتواند تغذیه خوبی برای مردم باشد.

منادی اظهارکرد: البته از شرایط مالی دستگاه های اجرایی آگاه هستیم ولی امیدواریم با وجود مشکلات موجود برنامه‌های فرهنگی و هنری تداوم یابند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دزفول گفت: برای پانزدهمین بار در جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در پایتخت مقاومت پذیرای هنرمندان سراسر کشور بودیم که باعث افتخار است.عبدالحمید صادق جولا افزود: جشنواره تئاتر به هویت فرهنگی و هنری مردم دزفول آمیخته شده و بستری برای هنرمندان جوان است تا در عرصه‌های بین المللی پرتوان تر حاضر شوند.
وی ادامه داد: امسال جشنواره را به یاد کودکان و نوجوان غزه و پیوند آنها با مقاومت و پایداری دزفول آغاز کردیم تا بگوییم نقش هنر بسیار پررنگ است و هنرمندان نسبت به وقایع بی‌تفاوت نیستند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد دزفول یاد ۶۸ شهید هنرمند این شهرستان را گرامی داشت و گفت: یکی از اهدافی که در این جشنواره دنبال و محقق شد تقویت تعاملات بین بخشی بین نهادهای فرهنگی دزفول بود تا بتوانیم در راه رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان پررنگ تر ظاهر شویم.
وی از هنرمندان، هیات داوران، هیات بازبین و همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و افزود: با وجود مشکلات فراوان پای هنر ایستاده‌ایم و امیدواریم برنامه‌های هنری با قوت ادامه یابند.

باید از تئاتر در فراگیری مهارت‌های زندگی استفاده کرد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: هنر موسیقی، تئاتر و فیلم باید خروجی داشته باشند.
سید احمدآوایی افزود: یکی از مزیت‌های این جشنواره‌ها انتقال تجارب و آگاهی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای میزبان است.
وی ادامه داد: باید از تئاتر در راستای فراگیری مهارت‌های زندگی استفاده کرد لذا باید رعایت اخلاق، نوبت و حفظ محیط زیست را از طریق تئاتر به کودکان آموزش دهیم؛ اگر چنین نباشد این جشنواره‌ها به یک برنامه تشریفاتی تبدیل می‌شوند.

قائم مقام جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول نیز گفت: اگر کودک به خوبی رشد کند در آینده مسیر خودش را درست پیدا می‌کند؛ یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب موفقیت کودکان در آینده شود برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.
سروش مداح افزود: این جشنواره ۱۵ سال به صورت مدام برگزار می شود.

جشنواره ملی تئاتر نیازمند حمایت است
قائم مقام جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول با اشاره به مشکلات برگزاری این جشنواره‌ها بیان کرد: تا جایی که در توان بود هزینه‌ها به صورت شخصی پرداخت شده تا جشنواره به بهترین نحو برگزار شود.
وی ادامه داد: ۱۳۱ اثر شامل ۶۶ اثر در بخش صحنه‌ای، ۲۲ اثر در بخش خیابانی و ۴۴ اثر در بخش نمایشنامه نویسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که ۱۲ کار، خروجی این آثار بود.

اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان که با اجرای سرود ایستاده تا ظهور همراه بود با حضور معاون استاندار خوزستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان، مسوولان محلی و هنرمندان همراه بود.

۱۳۱ اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول ارسال شده است.

هشت اثر هنرمندان استان‌های همدان، اصفهان، خراسان رضوی، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان برتر شدند که ۲ اثر از این تعداد مربوط به هنرمندان دزفول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار